Na veel mysterieuze blauwwitte promo is het om 11 mei eindelijk zo ver: Het Digitainment symposium. In mijn enthousiasme heb ik mij opgegeven om op de dag zelf activist (Oh nee, "Medewerker" moesten we dat noemen) te zijn. Niet lang van tevoren kreeg ik te horen dat de randvoorwaarde aan activisten was dat de bus om 06:00 al vertrok...
De organisatie liep ondanks de vroege opsta-tijd prima, de bezoekers konden gelukkig wel gewoon uitslapen. Nadat de ergste drukte en stress bij de inschrijfbalie ("Ik heb wel ingeschreven, maar niet betaald, maar wel een brief gehad, maar die ben ik vergeten, en nou wil ik toch naar binnen, maar ik heb geen contant geld bij me, dus wat nu?") voorbij is, gaan we maar eens naar wat lezingen.
Dhr Nakatsu is speciaal uit Japan overgekomen om ons te vertellen over Enteltainment Lobotics. Een heel interessante lezing, die helaas enigszins vertroebeld word door mijn vermoeidheid. Daarna een pakkende lezing over alle aspecten van game design door Mark Overmars (nee, niet de voetballer!).
Na de lezingen is er nog een infomarkt, waar diverse bedrijven en universiteiten zichzelf presenteren. De universiteit Utrecht heeft een leuk speeltje meegenomen, de "magic wire". Leuk staaltje gezichtsbedrog. Ik zie al lopende nog wat bedrijven met een leuk promopraatje, maar voorlopig ben ik nog niet toe aan een baan.
Op een gegeven moment valt mijn oog op een flapperende jongeman langs de muur. Hoe dichter bij ik kom, hoe belachelijker het eruit ziet, totdat ik een bepaalde afstandsdrempel overschrijdt: Zodra ik op het scherm van de laptop voor hem kan kijken, snap ik ineens wat er aan de hand is.
Op dat scherm zie ik een realtime gerenderd 3D eend-achtig vogelwezen door een landschap vliegen. Naast de laptop staat een webcam die zijn flapperbewegingen registreerd en vertaald in vleugelbewegingen van het eend-achtige vogelwezen.
Nadat ik even heb gekeken bij een met-de-hand-bestuurd tetris spelletje (via handbewegingen en een motion detector), sta ik ineens ook lekker te fladderen.
Eerst een korte calibratie en daarna ongestoord vliegen door het (ietwat kale) sneeuwlandschap. Na enige mislukte pogingen om het huisje wat er staat via de deur te betreden (duikvluchten zijn nog best lastig) probeer ik op het dak te landen. Landen is een feature die nog niet helemaal optimaal uitgewerkt is en na enig falen van de collision detection ben ik toch ineens binnen.
Ik schijn de enige te zijn die het tot nu toe is gelukt het huisje binnen te komen, zij het niet helemaal via de voordeur. Na op dezelfde manier het huisje weer te verlaten heb ik wel weer genoeg van vliegen, liever die vogel dan ik. (Als je een webcam hebt: http://pixelsix.org/~mms)
De dag wordt afgesloten met een blitzkrieg tegen de rommel, binnen een klein uur is de hele pieterskerk leeg (naja, zo leeg als ie was toen we begonnen in ieder geval) en zitten wij in de bus terug.
*vroem*
Posted by matthijs at May 11, 2005 06:19 PM